Anteckningar och protokoll förda vid SeniorNets årsmöte 2019

Tid:               Fredag 29 mars 2019, kl. 14.30-16.30

Plats:             Strömbacken, Linköpingsvägen 14-16

Deltagare:     28 medlemmar närvarande.

Medlemmarna hälsades välkomna av Bengt Anzén, styrelseledamot.

Eftermiddagen inleddes med en föreläsning på temat ”Norrköpings Hus, slottet som försvann.” Föreläsare var Mikael Andersson, historiker och lärare. Därefter bjöds medlemmarna på kaffe med hembakat bröd.

Protokoll fört vid årsmötet 2019

§ 1                 Föreningens ordförande Bengt Liljestrand öppnade mötet och hälsade alla välkomna.

§ 2                 Till ordförande för årsmöte valdes Per-Arne Nordlund. Birgitta Ehnström var utsedd av styrelsen som sekreterare

§ 3                 Mötet valde Birgit Bjärbo och Eivy Johansson till att justera protokollet och tillika vara rösträknare vid behov.

§ 4                 Som röstlängd för dagens möte fungerade närvarolistan. Tjugoåtta (28) röstberättigade medlemmar deltog i mötet.

§ 5                 Inbjudan till årsmötet har skett genom annonsering i Norrköpings tidningar och Folkbladet samt e-post till samtliga medlemmar den 8 mars. Årsmöteshandlingarna fanns tillgängliga i lokalen fr.o.m. 11 mars.

§ 6                 Mötesordföranden presenterade verksamhetsberättelsen för 2018, vilken kunde läsas i sin helhet i årsmöteshandlingarna. Ingen hade några frågor eller synpunkter på verksamhetsberättelsen.

Föreningens kassör Björn Malmström kommenterade resultat- och balans-räkningarna som också fanns med i årsmöteshandlingarna. Verksamhetsåret 2018 gav ett positivt resultat. Balansräkningen visar att likviden i föreningen är god. Verksamhetsberättelsen och den ekonomiska redovisningen godkändes och lades till handlingarna.

§ 7                 Revisor Ulf Nersing föredrog revisionsberättelsen för det gångna året vilken därefter lades till handlingarna.

§ 8                 Resultat- och balansräkningen för 2018 godkändes och lades till handlingarna.

§ 9                 Årsmötet beslutade att ge styrelsen ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2018.

§ 10               Efter att två motioner inkommit till styrelsen angående höjning av medlemsavgiften föreslog styrelsen en höjning med 50 kronor/år.

Årsmötet beslutade att höja medlemsavgiften med 50 kronor fr.o.m 2020, detta innebär att medlemsavgiften fr.o.m 2020 är 250 kronor/år.

§ 11               Ordförande Bengt Liljestrand presenterade verksamhetsplanen för 2019 och nämnde särskilt att föreningen köpt in en begagnad Apple Mac-dator och en Doro-telefon för att framöver kunna erbjuda kurser i denna IT- teknik. Verksamhetsplanen presenterades i sin helhet i årsmöteshandlingarna.

Därefter lades verksamhetsplanen för 2019 till handlingarna.

§ 12               Föreningen har inga arvoden som årsmötet kan ta ställning till.

§ 13               Inga ändringar avseende antal styrelseledamöter. Enligt stadgarna ska styrelsen bestå av 5-7 personer.

§ 14               Lars Söderholm presenterade valberedningens förslag till om- och nyval i styrelsen.
- Till ordförande på två (2) år valdes Bengt Anzén.

- Som ordinarie ledamöter på två (2) år omvaldes Björn Malmström och nyvaldes Kenneth Fluor och Jan-Erik Törnblom. Fyllnadsval på ett (1) år av Anna Karlsson.
- Till suppleanter på ett (1) år valdes Anders Levén och Marianne Carlsson.

§ 15               Till revisor på två (2) år omvaldes Inger Gustafsson. Till revisorssuppleant på ett                         (1) år valdes Bo Rydén.

§ 16               Till valberedningen på ett (1 år) valdes Inga-Karin Landerö och Christer Andersson. Då valberedningen ska bestå av tre (3) ledamöter fick styrelsen i uppdrag av årsmötet att hitta ytterligare en ledamot.

§ 17               Styrelsen hade inga ärenden att förelägga årsmötet.

§ 18               Fem (5) motioner hade till den 27 januari inkommit till styrelsen.
Motion 1:
höjning av medlemsavgiften med 100 kronor/år. Styrelsen förslag: att avslå motionen. Se § 10.
Motion 2: alla bör betala medlemsavgift. Styrelsen förslag: att avslå motionen.

Motion 3: Motionen drogs tillbaka av framställaren.
Motion 4: Styrelsen föreslog avslag på motionen då frågan kommer att behandlas av styrelsen. Detta är en styrelsefråga.

Motion 5: Motionen drogs tillbaka av framställaren.
Årsmötet beslutade i enlighet med styrelsens förslag.

§ 19               Mötets ordförande tackade alla för visat intresse och avslutade mötet.

Efter avslutat möte avtackades avgående ordförande, styrelseledamöterna samt årsmötesordförande och sekreterare med varsin bukett tulpaner.

Per-Arne Nordlund                                                        Birgitta Ehnström

Ordförande                                                                    Sekreterare

Protokolljusterare

Birgit Bjärbo                                                                  Eivy Johansson