Tisdagen den 15 januari

besökte SeniorNet Norrköping Bråvallamagasinet.

Under temat ”Bland glasplåtar, kannibalgafflar och doptäcken” guidades vi runt bland Stadsmuseets Föremåls-och Fotosamlingar. Närmare 40 000 enskilda föremål som på olika sätt illustrerar Norrköpings historia samt ca 400 000 fotografier som spänner över tiden från fotografiet barndom på 1840-talet till i dag fanns bland samlingarna.

Efter rundvandringen bjöds det på kaffe och bulle.

Ett mycket uppskattat besök där 31 medlemmar deltog. Här följer bilder från besöket

Onsdagen den 20 juli 2016

Trots att vi är mitt uppe i heta sommaren ställde 400 procent (fyra hela personer) upp på utflykten genom en flik av Vikbolandet till Marby. Under vägen beskådade vi en blomprakt utan like och sädesfälten inte bara böjde sig för vinden, de gav en våg av lugn, inte minst kornet, som med sin silkeslena yta gav intrycket av ett hav som ledde till paradiset.

Utsikten var bedårande och det uppfattningen delar vi med den vackert guldfärgade hästen, som också hade fängslats av landskapets skönhet.

Genom den fina skogen tog vi oss fram till Aborreberg för att slå matläger. När vi kom fram var det tomt på folk och ökningen av besökare procentuellt blev alltså oändlig. Någon sa att det delvis verkar förfallet och det intrycket får man nog. Det är dags för kommunen att rusta upp.

Vi ville självklart ha bildbevis på oss från utflykten och det var förenat med viss finess, alltså att placera kameran med självutlösare på en lagom stor sten och efter start av kameran rusa till de andra. Jag hann inte så långt men försökte se oberörd ut.

Den totala färdsträckan blev för mig 23,5 km, inget stort steg för mänskligheten men tillräcklig motion för oss.

Många var kallade men hade andra aktiviteter och man hinner ju inte med allt. Nästa gång blir troligen i slutet av augusti innan vi startar våra trevliga SeniorNet-sammankomster.

vid pennan Göran Abrahamsson

Onsdagen den 1 juni 2016

Jag hade inte kollat upp vilka som var intresserade att cykla denna onsdag men av vädret att döma, så trodde jag att uppslutningen skulle bli enorm.

Vinden var svag, solen svagt beslöjad och temperaturen 26 grader. Så nära idealet man kan komma men tydligen kunde många inte komma,... så är det bara. Nu i försommaren konkurrerar så mycket och allt är lika viktigt, så det gäller att prioritera.

Hur som haver, vi hade en underbar stund tillsammans, Lena, Ingalill och jag. Inklusive den lätta cyklingen till Abborreberg, så varade utflykten i 3½ timme, så vi hade mycket svada på lager.

Vi påstår att den var den härligaste cykelutflykten vi haft med en lång och njutbar stund intill det lugna vattnet

Vägen dit kantrades med många slags blommor, bl. a strandiris vid den lilla bäck som flyter intill Lindövägen

Givetvis måste ett bild tas för att visa verkligheten.

Vid pennan / Göran

Onsdagen den 18 maj 2016

Idag vågade 5 medlemmar ta sig till Vrinneviskogen och dessutom klara av att hitta till Vrinnevi våtrum, den lilla dammen med den vackra strandvegetationen. Trots den relativt hyggliga temperaturen, så ryste både Ingalill och jag i snålblåsten. Den vackra omgivningen värmde dock och bidrog till att det medhavda fikat smakte gott.

Nästa onsdag är det träff för funktionärerna, så nästa utflykt blir preliminärt onsdagen den 1 juni. Destination Abborreberg.

Onsdagen den 11 maj 2016

Vi som ville, kunde och vågade kom till Pronova idag för utflykten till Vrinneviskogen. Vi väntade in eventuella eftersläntrare en hel kvart. Den totala mängden deltagare, 4 st, var dock taggade inför cykelturen.

Turen blev problematisk. Trots att två av oss hade varit vid Vrinnevi våtrum 2 gånger tidigare, så kunde vi inte hitta dit. Dock passerade vi gymområdet, där Göran Tränk visade upp sina talanger. Man kan utan överdrift säga att backarna i Vrinneviskogen kräver såväl man som kvinna i sina bästa år. Ja.. det gick bra!

Vi förlade vårt fika och lösande av världsproblemen till bänkarna utanför Tjalvegården. Inte alls fel, eftersom pratstunden var fin och landskapet omkring vackert. Eivy ställde upp som fotograf, vilket hon skickligt utförde. Personerna på bilden är Göran A, Göran T och Ingalill.

Nästa gång, troligen nästa onsdag, om vädret tillåter, kommer vi att fortsätta sökandet efter Vrinnevi våtrum och har då införskaffat karta och instruktion, så det kan väl inte misslyckas, eller? Murphy lever ju fortfarande, så man kan aldrig vara riktigt säker.

18 maj träffas vi alltså vid Tjalvegårdens ingång klockan 10 och startar därifrån ca kl. 10.10.

I fortsättningen blir det normalt så att vi bestämmer samlingspunkt från gång till gång. Om inget mål eller samlingspunkt angetts, så gäller Pronova kl. 10 på onsdagar och vi tar beslutet om utflyktsmål där. Alla hälsas välkomna om förslag på utflyktsmål!

-----------------------------------------------------------

Onsdagen den 9 september 2015

Den kalla morgonen gjorde nog att många trodde att cykling inte var tillräckligt skönt. Men solen steg upp, skingrade molnen och skickade extra varma strålar mot vår jord och i synnerhet Norrköping. Eivy och jag Göran kunde konstatera att värmen var behaglig klockan 10, när vi möttes utanför Pronova.

Vi väntade i 10 minuter på ytterligare deltagare, innan vi ställde kosan mot Fiskeby. Vid Strömma fabriksbutik blev det uppehåll för inköp av såväl bordstabletter som handdukar. Vad har det med cykelutflykten att göra, frågar sig den vetgirige. Ja, det undrar vi också.

Självklart finns bildbevis. Vägen hem gick över femöresbron och utsikten därifrån var, om inte bedårande, så i alla fall tjusig.

Vid pennan / Göran

Onsdagen den 26 augusti 2015

Det inspirerande med onsdagsutflykterna är upptäckterna utefter vägen, det ivriga sökandet av ämnen att skriva om. Man upptäcker ju inte hela världen men mycket av närmiljön ses med nya ögon.

Idag var vi två som hjälptes åt med upptäckterna, Eivy och jag Göran. Målet var den högsta punkten i Gamla Smedby. Däruppe hade jag inte varit tidigare men Eivy hade det. Hon hade faktiskt bott där på 60-talet, så vi passade på att kolla in detta.

Fikastället var vackert  och även om utsikten inte var hänförande, så var den milsvid. Den vackra naturen runt bänken ser du här! Bilden nederst visar de entusiastiska cykelryttarna. Av min mun att döma, så säger jag troligen "När smaker kaffe bäst?" "Jo, på våra cykelturer.!

Onsdagen den 10 juni 2015

Vi var tre som träffades framför Pronova, längtande ut i sommarfagra Norrköping. Förutom mig var det Sigge och Eivy. Det är inga långa turer vi tar. Idag blev det via hästgården till Borgs kyrka, där vi kunde skåda ut över fågelsjön. Aktiviteten runt sjön var inte så hög, vad vi kunde se. Gamla ögon ser väl sämre. Det var lite kyligt, när vi satt där i snålblåsten, så hemfärden kom lite tidigare idag.

Vi kunde glädja oss åt de mycket fagra kanterna till cykelvägen. Där fanns midsommarblomster, små fibblor och prästkragar och mycket fler än jag kan komma på namnen till.

Onsdagen den 3 juni 2015

Det blåste så det ven om öronen och tydligen tyckte alla övriga att det inte inbjöd till en lusttur på cykel. Jag höll med fast jag själv fick motion från turen fram och tillbaka. Missade gjorde vi den gemytliga samvaron och att uppleva naturen, när den nästan är som vackrast. Vi tar nya tag nästa onsdag, eller hur?

Onsdagen den 27 maj 2015

Humöret var på topp redan när vi startade. Vi bestämde att vi skulle åka till Styrstad kyrka. Det är så mysigt framför församlingslokalen.

Vägvalet dit kanske inte var det bästa för snart passerade vi Navestadsskolan och förstod då att målet bör bytas ut. Ensjön, där vi varit tidigare, lockade och snart var vi där. Leklynnet visade sig finnas kvar, som framgår av bilden. Vi stannade länge och njöt av naturen kring oss. Den nybildade familjen vitkindad gås höll oss sällskap.

Vägen tillbaka togs genom Vrinneviskogen. Oj, oj, oj, vilka backar! Det sägs att det är flåset som ger kondis och gör att vi mår gott. Vi har nog aldrig mått så bra som idag.

Tills nästa gång Hej! / Göran

Onsdagen den 20 maj 2015

Säsongen startade med en färd längs strömmen, där vi stannade en stund vid Rhodondendronlunden och hänfördes av den färgglada prakten.

Vi var fem entusiaster, som hade möjlighet att vara med. Vi var väl förpackade med hänsyn till att sommarvärmen ännu inte hade slagit till. Målet var ekbackarna bortom Coop. Det blev en skön cykeltur och livets gåtor är nu lösta.

Vi pennan Göran A

Säsongen 2014

27 augusti

Det var ett långt hopp, hela 5 veckor. Kanske någon har kommit på någon onsdag, väntat och gett upp. Idag var Sture redan på plats och således ökade jag antalet med hela 100 procent.

När dagens mål kom på tal fastnade jag för Stures argumentation, att om vi kör i motvind dit, så får vi medvind hem. Cyklarna förde oss då till Eksund på en gammal grusväg vid sidan av nya Efyran. Den var en god representant för femtitalets vägstandard. Kaffestunden på några klippor utefter vägen gav dock återhämtning åt stussen.

Hemvägen blev, som förmodats, med medvind. Några backar var det dock som höll igång blodcirkulationen. Hästarna har krympt, kanske för de då är lättare att hålla som husdjur.

Så snart kommer väl många att sjunga "Får man ta hästen med sej in i himlen. Han är snäll och han har vart en riktig vän"

vid pennan Göran Abrahamsson

23 juli 2014

Ankomst kl. 9.58 och avresa kl. 10.10. Antal personer: 1. Det blev ingen lång färd men tillsammans med går gårdagens blev det 18 km. Ni vet ju hur jag ser ut. Istället blir det några blombilder, som kom i min väg. Jag konstaterade att rönnbär fanns i mångfald, likaså renfanor och åkervinda.

Och nedan tycker jag mig skönja ett fiskhuvud av en sten.

Det finns fortfarande gamla stugor kvar. Nedan såg jag på vägen till Karstorp hästrancher

Tack för idag / Göran

16 juli 2014

Eivy, Ove och Sigge, som var dagens motiverade cyklister, hamnade på sjösidan av Marieborgs Folkhögskolas meterhöga “rabarber”!

2 juli 2014

Skööönt, regnet gjorde uppehåll för vår cykling. Visserligen blev det en skur på hemvägen men vi får skylla förseningen på oss själva för pratsjukan vid kaffet.

Målet var Styrstads församlingshem, som har en så fin uteterass. Solen lyste varmt på de glada besökarna och det fanns platser för ytterligare 18 personer. Nu är vi mitt i sommaren och vi önskar alla en härlig fortsättning på sommaren.

5 juni 2014

Många reagerade på uppropet till cykling och de som inte kom idag har aviserat att de blir med framöver; låter lovande.

Målet idag blev Eneby fotbollsplan. De har så fina bänkar framför klubbhuset. Snart skall allt detta bort för att ersättas med väg och bostäder.

På vägen dit uppmärksammades jag av Sture att den gamla ladan, med ventiler på taket, snart skall bort för nya väg. Vad heter den och vad hör den till?

Vi sju fick alla plats vid ett bord.

Vid gruppfotograferingen hamnade Sture utanför och därför blir det en separat bild på honom. Han är ju också den meste cyklisten.

Vid tangentbordet / Göran

18 juni 2014

Klockan slog tio när jag anlände till Pronova. Då hade redan två personer anlänt, Biggan och Sigge. Vi brukar vänta tills klockan har blivit fem över tio, innan vi ger upp hoppet om fler cykelentusiaster. Idag väntade vi förgäves tills klockan var 10.15. Många har sagt att de skall komma men det det blir inte alltid som man tänkt eller vill. Vi tog vägen över Himmelstalund och slog läger strax hitom Fiskeby Herrgård. Där på hällristningarna intog vi vår förtäring. Det är kanske lätt att se vad hällristningar visar men varför gjordes de?

Vi hade vacker växtlighet omkring oss och ett kaveldun bland allt gräs var liksom pricken över iet.

Glad midsommar till er alla från oss alla och glöm inte de sju blomstren! / Göran

11 juni 2014

Idag stod 4 personer utanför Pronova stora ingång och väntade på just mig. Sigge hade vid tidigare tillfälle föreslagit att vi någon gång skulle kolla på våtmarken öster om vägen vid Borgs kyrka. Jag tror att det från början hette Herrebrokärret. Alla var med på detta och snart tog vi av vid vägen till gamla soptippen och in till höger över ett hav av åkersenap.

Vädret var disajnat för utflykt i det gröna. Nåväl, ibland kan det bli väl så grönt. Stigen smalnade alltefter och snart invaderades  den av tistlar och brännässlor. Jag var den ende som oförnuftigt nog hade shorts. Den brände i benen resten av dagen.

Vägen över spångbroarna höll på att blir dramatisk. Mellanrummet i mitten var så stort att cykelhjulet hastigt sjönk ner med vissa ömma skador som följd, dock inga materiella skador. Owe  drabbades på framvägen och jag på återvägen. Med bättre uppmärksamhet hade detta givetvis kunnat undvikas. På fotot ovan kan ni se hur brospången såg ut.

Det nybyggda fågeltornet inrymde fikabord med bänkar, så det var bara att ösa i sig av medhavda läckerheter.

Utsikten över vattnet var bra men det var lite för stort avstånd för att artbestämning av fågelarterna. Det fanns dock en plansch, där man kunde se vad man kunde vänta sig att se.

På hemvägen prövade vi en genväg över till Klockartorpet. Efter bara 50 meter hade stigen smalnat till tistelnässelformat, så det blev stora vägen ändå. Som sagt, våga gärna att gå på upptäcktsfärd och pröva sina begränsningar men det finns gränser.

juni 2014

Vi blev bara jag

Inte var vädret så strålande precis men min knä-artros-sjukgymnast på Rehab Öst har ordinerat mig cykling och dessutom brukar man ju träffa så trevliga människor utanför ProNova på onsdagarna kl. 10.  Idag var jag tvungen att ta en selfie, ett kort på mig själv för att få sällskap.

Mina knän krävde motion, så jag gav jag mig iväg på egen hand. Har ofta tänkt att det ser mysigt ut vid Brånnestad, så jag ställde in kompassen i den riktningen. I höjd med Gamla Övägen måste måste kompassen fått en släng av missvisning, för då ändrades kursen plötsligt och jag var på väg till min kusin på Gråbergsgatan! Jag kom lagom till 11-kaffet och vi fick en jättetrevlig pratstund.

Sådant kan hända på våra utflykter – inte ens kusiner går fria.
Brånnestad får vänta tills vi blir fler. Kom då!

Eivy, medlem nr 36.

28 maj 2014

Mitt emot Pronova står en kastanj i full blom. Vi fyra, som snart ska iväg på årets tredje cykeltur, beundrar den fulltaliga blomningen.

Ut i naturen är vår önskan. Vi har tidigare haft en utflykt till Vrinneviskogen och idag blir det en upprepning. Det är lite blåsigt och sommarvärmen är borta för tillfället. Till rådande väder kan man ju har lämpliga kläder och idag fyllde jackorna behovet.

Strax före Tjalvestugan vid golfbanan svängde vi in och fann plötsligt att vägen delade sig i flertal nya vägval. Det blev till att fråga några vandrare om vägen till den konstgjorda sjön, för det var där vi hade tänkt förlägga fikapausen. På vägen dit konstaterade vi att det svärmade av skolklasser, mest lågstadiet.

Dammen heter "sjön", som är Vrinnevi våtmark. Där finns änder, doppingar och sothönor. Vi såg faktiskt även tofsvipor och en svart snok. Detta var vad de såg från sjön.

Bakom oss står några helt avlövade björkar. Vad som hänt kan man gissa men inte veta. Det blir avslutningen på en trevlig tur.

21 maj 2014

Göran Tränk såg glad ut när jag anlände, fem minuter för full tid.
Ska vi inte bli fler, trots att vi är cirka 380 medlemmar. Jo, strax efter kom både Ingalill och Eivy. Vi tänkte ta en tur till Händelö gård. Styrde alltså kosan genom stan mot Händelövägen.

Vi överraskades av den vackra avenyn i den södra delen av Norra Promenaden mot hamnen och den gamla farleden. Så grön och tät har väl aldrig allén visat sig tidigare.

Vi åkte sakta och sög in såväl doft som synintryck. Vid vattnet kunde vi på avstånd se "starke Arvid" en gammal lyftkran som GT kunde namnet på.

GT ledde oss på vägen därifrån till Händelöbron och där gungade det rejält när de stor långtradarna dundrade över bron.

Nu var det dags att välja väg. Jag trodde att man direkt skulle ta till höger men det visade sig vara fel. Vi tog först den till vänster en bra bit men sedan tog cykelvägen slut och det såg farligt värre ut med alla stora bilar. Så tillbaka och vi väljer den till höger, som inte heller den ledde till något gods.

Vi kom alltså inte till Händelö gård. Hemmavid kunde jag på kartan konstatera att vi inte hade lång sträcka kvar på en farliga vägen.

Nästa gång klarar vi det. Fikat fick vi ta på en återvändsgata, sittande på några större stenblock. Fikat smakar gott "vär gang".

14 maj, premiärturen 2014

Det är nästan otroligt. Vårt avtal med SMHI har aldrig brutits. Alla cykelonsdagar under förra året fick vi fint väder och varför skulle vi inte få det i år. Sex medlemmar mötte upp och humöret var på topp. Dagens cykeltur skulle inte vara vara något maratonlopp utan en mjuk inledning av säsongen.

Här är vi samlade framför Pronova och kontroll av att hjälmen, en äkta Vätternruntkupa, sitter rätt.

Flera av oss hade kamera med och ville visa vilket gott humör vi var på.

Så det blev en tur mot Fiskeby och vid vattenverket slog vi matläger. Solen var varm. Vi hade nog alltför varma kläder och hade nog inte väntat oss att värmen skulle komma redan idag. Här ser du Ingvar njuta i gröngräset.

På hemvägen stannade fyra av oss till på en maskrosäng. Alla tyckte att maskrosor var toppen och därför blev det en orgie i maskrosor.

Vi börjar med en bild av maskrosbarnen. Våra glada miner visar att vi aldrig blir för gamla för att leka.

Onsdagen den 18 september 2013

Ingen dimma men kallare, 9 grader var det visst. Idag hade cykelentusiasterna valt egna mål utan att ta vägen över Moa "torg". Det finns mycket man både kan göra och måste göra, så hoppas att alla mår bra och.... passa på att att njuta framöver när hösten färger kommer.

Det stod några "truckare" intill Moa och en av dem hade vänligheten att föreviga min närvaro. Efter att ha besökt öppet hus, vinglade jag glad utefter strömmen och träffade på några gäss vid en klätterställning En av dem, en vitkindad gås, som tydligen övervintrar  där, tittade nyfiket på.

säger Göran

Onsdagen den 11 september 2013

Idag hade dimman lägrat sig över Norrköping. Den lättar nog snart sa vi men det dröjde tills vi åkte hem. Därför kändes det lite kyligt, eftersom klädseln var avsedd för solsken.

Sigge visste att det finns tranor i våtmarken på andra sidan vägen om Borgs kyrka. Några arbetare höll på med något på andra sidan gölen och därför var tranorna puts väck. Trevlig sammankomst på bänkarna utanför kyrkgrindarna var fullgod ersättning. Som sagt, kyligt var det, så snart bar det av hemåt och då hade jag cyklat 14 km.

Lite foton blev det på vägen dit och hem. Det första är från den vackra stranden bortom Färgargården. Vi var fyra som ställt upp idag!

Tala gärna om för mig vad blomman ovan heter!

Lite statistik från våra utfärder kan kanske intressera. Under de senaste bokförda åren har deltagandet i cykelturerna varit ganska stadigt.

2010-2012 var det 11 utflykter per år och i år har det hittills varit 7 - mindre därför att vi gjorde ett uppehåll under sommaren.

Det tidigaste fotot jag har är från en utflykt till Marby den 4 augusti 2004

Så har jag ett från Eksund den 31 maj 2006

och vidare har jag ett från 16 augusti 2006 - gissa var!

Det här är från 23 juli 2008

Onsdagen den 4 september 2013

Allt är relativt, sägs det, så också tiden, vilket Einstein har bevisat. Idag visade färdmätaren på cykeln endast 11 km men vi som var med tyckte att dagens upplevelser var minst lika många som förra onsdagen, trots skillnaden i vägsträcka. Kanske åkte vi långsammare, kanske såg vi oss omkring mer, kanske gick vi ofta uppför backarna. Många kan förklaringarna vara men några av dem kan vara det underbara vädret och naturen.

Idag var vi överens om att åka kortare sträcka och den ställdes förbi Färgargården, genom Kneippen och vidare förbi SMHI och Klockartorpet. Slutmålet var skjutbanan där vi slog läger på skyttepaviljongens terrass.

Inte har jag vetat om att det finns en fin, visserligen i äldre skick, skyttepaviljong. Det är som när ölen alltid smakar bäst i Tuborg, kaffe och smörgåsar smakar alltid bäst på våra cykelturer.

Idag hade jag inte glömt kameran, Kåken rodnar så oskyldigt röd. / Göran

Onsdagen den 28 augusti 2013

Något foto från idag togs inte men det hade blivit nästan likadant som förra veckans, fast bakgrunden istället skulle utgjorts av Styrstad församlingshems fina uteplats. Där har vi varit förut och dit hoppas jag att komma tillbaka till. Det finns bilder därifrån från tidigare cykelfärder. Oj vad samtalsämnena skiftade och oj vad snacksaliga vi alla var.

Vi var alltså sju glada seniornettare på cykel. Förändringen från förra veckan var att en tjej hade fått förhinder och att ytterligare en kille hade kommit till. Cyklingsdisciplinen var mycket god och vi cyklade i en för kroppen anständig hastighet. Syftet med dagens färd var att utforska hur den nya cykelvägen mot Söderköping såg ut. Den såg bra ut och trots att det fanns lite backar i den så gled vi fram i behaglig hastighet, mycket beroende på att vinden vinade med sin frånvaro. Den var nästan så man kunde trott att vi var utrustade med el-cyklar.

Vägen tillbaka gick genom stadsdelen Rambodal och vilsenheten i detta nya husområde fick oss att fråga några nybyggare om närmaste vägen mot sta´n. Min cykelfärdmätare visade vid hemkomsten 21 km.

Onsdagen den 21 augusti 2013

Vad glad jag blev när jag 9.55 susade ner för backen till Moa. Där satt redan ett trevligt gäng, 6 deltagare, som med mig alltså blev 7. Av rösterna att döma, så hade vi alla längtat efter cykelstarten nu i sensommaren. Någon nämnde att vi skall hålla på långt fram i höst med cyklingen. Vi får hoppas att alla kan det! Vi räknade upp olika cykelmål och fastnade för Ensjöbadet, som kunde vara lagom långt att börja med.

Vi tog det lugnt och kryssade, ja just kryssade fram mellan gatorna på Hagebys västsida, tills vi hamnade på badvägen till Ensjön. Ensjöbadet hade ockuperats av Kanadagäss. Jag  tänkte få en närbild av gässen och närmade mig försiktigt, eftersom jag hört att de kan var argsinta. Icke sa Nicke, gässen skyggade, drog sig ut till ett betryggande avstånd. Något närfoto lyckades jag inte med. Det blev som det blev nedan - fejkat.

Onsdagen den 12 juni 2013

Oj, vad de blev glada, Sigge och Birgit, när de såg mig komma i god fart ner mot Moa. Deltagarantalet ökade ju med 50%. Ja, idag blev det bara 3 deltagare. Det räcker dock till för att ha en trevlig samvaro. Vårt mål är ju inte att cykla långt och ansträngande utan under vägen stanna till och njuta av vad naturen bjuder. Det heter ju cykel-utflykter.

Vi defilerade genom Rhododendrondalen och tyckte att det var lika bra att visa oss redan nu tillsammans med de vackra blommorna. Vi passade också på att ha ett trevligt samtal med SeniorNettare Thure, som bor alldeles intill strömmen.

Nu kommer vi att ha andra aktiviteter fram till 7 augusti, då vi hoppas att vi är i form för nya cykelutflykter.

När vi kom fram till Himmelstalundsfältet fann vi miljön så mysig, med alla skolungdomar som hade samlats för lekar mm, att vi valde att intaga vår skaffning på en för ändamålet lämpligt bord med bänkar. Som sagt, det behöver inte vara lång cykelväg för att ha trevligt.

På hemvägen kunde jag inte låta bli att ta en bild på de vackra smörblommorna.

Onsdagen den 5 juni 2013

De två föregående onsdagarna verkar inte att ha varit lockande. Det fina vädret hade flyttat till Norrland och då finns det annat som lockar. Vi hade sparat ett önskefärdmål till idag, nämligen Händelö Gård. Denna underbara miljö mitt i ett industriområde är unikt, i varje fall enligt oss deltagare i dagens cykelutflykt.

Händelö gård har mycket höga kulturhistoriska och antikvariska värden och var  ute till försäljning i början av året 2013. Mellan åren 1986 och 1999 var här behandlingshem för drogmissbrukare. Sedan 1999 har byggnaderna stått tomma och ägorna har fått växa igen. Dagens byggnad uppfördes 1850. En ruin vittnar om svunna tider och förfallet har fortsatt och huvudbyggnaden är definitivt inte i gott skick.

Huvudbyggnaden

Enligt Sigge, så vädrade man ut koskitlukten genom den lilla överbyggnaden.

På våren är det som finast bland alla gamla ekar mm. Då är fågelsången bedövande och löven har nyss slagit ut och det är därför vi tog oss hit idag för att njuta in sommaren.

Vi, som inte kunde motstå frestelsen att besöka Händelö gård, är alltså folksamlingen nedan. Det vackra vädret hade kommit tillbaka med och det var lagom varmt med noll vind. Cykelturens längd gav lagom fettförbrukning och tillräcklig motion. Om det blir lika bra väder nästa onsdag, så välkomnar jag alla natur- och cykelutflyktsälskare till en fortsättning på utforskning av vårt närområde. Ni , som är infödda Norrköpingsbor, har kanske ett bra mål?

Väl mött nästa utflyktsdag!

Onsdagen den 15 maj 2013

Nu var det alltså dags igen, första cykelturen 2013 för oss på Seniornet Norrköping. Som vanligt var många kallade men många hade annat för sig eller var inte i form. Vi sex som kom fick som vanligt en trevlig fikastund, som den är gången var vid Borgs kyrka, kanske inte så långt men som premiärtur alldeles tillräckligt.

Solen sken för det mesta men det blåste snålt och vi huttrade lite på bänkarna utanför kyrkan. Det var faktiskt så kyligt att jag trodde att termoslocket hade frusit fast men det satt bara lite hårt, så efter hårdhänt behandlig kunde jag hälla upp kaffet.

Som vanligt avhandlade vi världsproblemen, även om vi just då inte kom på någon lösning men universums tillblivelse var på tapeten och det är ju enkelt att förstå jämfört med hastighetsskyltar.

Vi som fastnade på fotot är kända profiler, som gärna vill vara med på bild.

*********************

Onsdagen den 5 september 2012

Dagens tur blir kort. Vinden är hård men inte piskande, som det står i äventyrsböcker. Den sydliga vinden ger oss en skön skjuts mot Marieborg folkhögskola. Under vägen ansluter Ingvar och vi blir totalt 5 deltagare. Bron över järnvägen till Marieborg byggdes om förra sommaren (2011) och är fortfarande vacker med en blandning av de ursprungliga brofästena och en graciös rörformad överdel. Sigge vet att Ingvar och jag är före detta järnvägsanställda och vill att vi poserar som brovakter, vilket vi gärna ställer upp på.

Vi slår oss till ro efter den icke ansträngande cykelturen och intar våra goda smörgåsar. Vi hinner med nästan allt i diskussionsväg. Ett tips om temadag ”råd vid inköp av datautrustning” bjuder vi på. Det går livligt till framför kursgården och vi tar en promenad upp till kursgårdsplanen. Många elever är samlade och hejar på varann. För vad framgår inte.

Vem vet, kanske SeniorNet-turen idag är den sista för hösten, för snart viner de kyliga höstvindarna. Det som sker, det sker, som Doris Day sjöng en gång, så varför bry sig. Vi har fått uppleva många härliga cykelturer under sommaren.

Vi önskar alla en fin höst och trevlig samvaro på SeniorNet, i såväl öppet hus som cirklar och temadagar.

Onsdagen den 29 augusti 2012

Vädret är strålande, värmen till och med en aning tryckande, så jackorna åker av. Vi väntar en stund på ytterligare deltagare och under tiden diskuterar vi om målet. Vi har tydligen varit på de flesta ställen i närområdet. Lyckligtvis har vi Sigge, som kan mycket om det forna Norrköping fast han är en västgöte som jag.

När vi kommer till Eneby föreslår han ett besök på ett gammalt fornlämningsställe med många rösen, nämligen "Fornlämningar i Ringstad", ett ställe där det finns 150 synliga gravar och ett tjugotal husgrunder från ca år 0. Nedanför kullen fanns på den tiden havet. Det var bara någon km dit, så det blir vårt rastställe. Det går bra att sitta på ett röse. Om ni har räknat rätt så är vi 7 deltagare idag.

Bakom kameran finns Sigge

Onsdagen den 22 augusti 2012

Dimmoln över hela himlen hindrar oss inte från en härlig cykeltur. Sist anländer jag till startplatsen och möts av glada tillrop, som t ex att nu är alla här. Sex deltagare var vi som ställde kosan mot Eksunds badplats.  Därifrån kunde vi skåda, mitt emot på andra sidan strömmen, Leonardsbergs fågeltorn, där vi inledde årets cykelturer i våras.

I den vackra utsikten kunde vi bl. a. följa fågelsträck av vitkindad gås. På bilden har de dock flugit förbi.

Onsdagen den 15 augusti 2012

Semestern för många är över. Alla har dock inte lämnat sina stugor. Man suger ut det sista av sommaren och dagarna framöver lovar gott vad avser väder. Vi som var tillbaka träffades vid Moa och beslutade att ta en lite längre tripp för att testa konditionen. Det gick bra och vi landade på trädgårdsstolarna utanför Tingstads kyrka. Vi, Ingalill, Sigge, Owe och Göran A, satt mycket länge och pratade i det härliga vädret medan den medhavda matsäcken krympte.

Hemvägen bjöd på vackra utsikter. Vet ni vad för slags växt Ingalill håller i handen? Som ledning får ni att man har det i baket och målarfärgen samt att man bråkar med det!

Onsdagen den 1 augusti 2012

En sjutusan till bra dag för cykling. Med fingerkänsla för medvind ställdes kosan mot Aborreberg, ett säkert kort, baserat på många tidigare besök.  Idag hade Göran A förenat sig med gänget från förra veckan och därmed bildat en kvartett. Någon sång blev det dock inte men väl en jättelång och trevlig fikapaus och fin utsikt. Visst fotograferades det!

Onsdagen den 25 juli 2012

Det tappra gänget bestod av Ingalill, Birgit och Owe, som hade en härlig cykeltur till Styrstads församlingshem, där man dock inte förevigade besöket med foto. Minnena får bestå ändå.

Onsdagen den 18 juli 2012

Nu har det gått några veckor se´n sist och många har haft andra trevliga aktiviteter än cykling. Den här gången hade kolonisterna på Pryssgårdens koloniområde bjudit in cykelgänget. Idag var det 42 grader Celsius på Akropolisklippan i Grekland och alla aktiviteter fick ställas in i 6 timmar. Sådana problem brottades inte vi med.

I Pryssgården var det 22 grader när vi anlände. Vi slog deltagarrekord i dag också. Tidigare var vi uppe i 6 deltagare och nu var vi sju. Med kolonisterna blev vi 12. Så många fick plats i uterummet hos familjen Nils-Gunnar. Under livliga samtal konsumerade vi Birgit Bjärbos goda bigarå-kakor.

Onsdagen den 13 juni 2012

Nationaldagen var det ingen som sadlade hästarna, såvitt jag vet. Därför var det spännande att se hur många som nu skulle ta igen vad de missade. Uppslutningen visade på stadig fortsatt uppgång. Från att ha börjat med fyra entusiaster har ökningen varit en varje gång i absoluta tal och således var vi sju sportiga cyklister som samlades vid Moa denna soliga morgon.

Målet var ett museum om det gamla slottet Ringstaholm, vars kvarlevor är beläget bortom Fiskeby kraftstation på en holme i Motala Strom. Slottet uppfördes på 1370-talet av riksdrotsen Bo Jonsson Grip. Vägen dit hade smalnat till en gångstig och bedömningen var att den var oframkombar. Muséet fick vara och istället tog vi oss över den vackra Fiskebybron och placerade oss på ett kvarnhjul för att intaga våra goda äggsmörgåsar.

Minnesfotot med kameran på cykelsadeln blev lite suddigt. Efter att ha flyttat cykeln längre och längre bakåt, så var skärpan kvar på mellanstadiet. Ni ser dock att vi är entusiaster och mätta.

Onsdagen den 30 maj 2012

med repetition av den 23 maj är filmad. Det blev en sväng ut mot Skärblackavägen och återvägen gick via Borgs kyrka, där vi stannade till för fika.

Många blir ju utbrända nu för tiden. Det blir man inte om man följer med på SeniorNets cykelutflykter. De ger vederkvickelse för kropp och själ. Närheten till naturen och varandra - med lämpligt cykelavstånd - ger en fin gemenskap. Kaffet smakade som vanligt bäst även denna gång.

Naturen är kämpefin just nu, t ex växtligheten intill järnvägen. Här ser du vild vallmo (små, små är dom). Finns det minivallmo, så är det det.

Klicka nedan på bilden med vildvallmon så får du se filmen!

Onsdagen den 23 maj 2012

gick turen till Borgs naturreservat, ett mål som Sigge föreslog och som visade sig vara av hög kvalitet. Där fanns ekar och blommor i massor och att det var gravfält störde ingen. Du kan mer i filmen från den 30 maj!

Premiärturen 2012-05-16 2012

’Fyra glada cykelentusiaster’

Jag funderar länge på vad jag skall skriva. Det är ju en form av blogg, ja en cykelblogg utan kommentarer. Så här års finns massor av sysselsättning, från markarbeten på tomten - som jag håller på med - till att lukta på och betrakta alla vackra vårblommor. Inget kunde dock hålla tillbaka hästarna inom mig.

Dagens mål för cykelturen är fågeltornet vid Leonardsberg, en härlig upplevelse för Ylva Landon, Sigge Allerth, Eivy Johansson och Göran Abrahamsson. Vägen dit kantas av blommande träd, mest vita blommor som på hägg och körsbär. Naturen är ju som vackrast just nu, med sin skira växtlighet och vårblommor. Sigge ledsagar oss under utförligas beskrivningar av omgivningen, t ex. hällristningar, som finns i stort antal i området.

Från tornet har vi en härlig utsikt och kan se över till Eksundsbadet, där vi tidigare har haft som cykelmål.

Fågeltillgången begränsas till tornsvalor, fiskljuse och sädesärla men utsikten är magnifik.

Bland floran märktes ett stånd knölsmörblomma.

Som vanligt intog vi fika under en lång och trevlig rast. När smaker kaffe bäst? Alltid!

Göran vid pennan

************************************************

Det är onsdagen den 31 augusti 2011

och alltså sista sommardagen. Dagens namn är Arvid eller Vidar. Dagen är vacker med frisk luft och sol. Sex är antalet medlemmar idag, som utnyttjar denna fantastiskt härliga dag för en cykeltur med glada Seniornättare. Vad kan vara finare än att sitta utanför församlingshemmet i Styrstad en så’n här dag. Inget, säger vi och så bär det av dit via Arkösundsvägen. Alla har inte elmotor på cykeln men väl Joel. Den använder han med förnuft, d.v.s. som hjälp i uppförsbackarna.

När vi sitter utanför församlingshemmet, och intar våra härliga mackor i det härliga vädret får vi sällskap av en diakon, som delar ut visdom samt information om församlingen mm. Det finns troligen ingen risk för solsting, även om man kan få det intrycket.

På andra sidan av vägen finns Styrstads gård med egen insjö.

Onsdagen den 24 augusti 2011

är vi fyra hurtiga cyklister som följer Bror Hult till den romantiska sjön i Vrinneviskogen. Inte visste jag att den finns. Lederna i skogen är cykelvänliga och ger också behövlig motion med ett flertal backar. Att ta rast på en mysig brygga och lätta hjärnan med goda historier medan magen fylls med kaffe och goda mackor, det är smaskens dä'. Sjön, som är konstgjord, är redan etablerad som fågellokal. Vi är inte ensamma. Innan vi ger oss iväg kommer fler gäster. Vi rekommenderar ett besök. PS Vi andra tar också på cykelhattarna när vi rattar cyklarna!

Onsdagen den 17 augusti 2011

ställde den minsta tänkbara grupp upp, två personer, nämligen Bror och Eivy. Vi hade det trevligt. Delar av cykelklubben var ute på havet i stället för på cykelbanan. Den lilla gruppen gav sig iväg nedför Norra Promenaden, över Händelöbron och ut till cykelströvtåg bland stugorna på Grymön. Efter lite funderande över, var och hur den planerade vägen Norrleden ska gå smakade det bra med matsäck på en brygga i solglittret. Vid hemkomsten tackade de båda cyklisterna varandra för en perfekt guidning.

Onsdagen den 10 augusti 2011

Hej, alla cykelvänner !
Bror, Ylva och Eivy tolkade det osäkra vädret positivt och ställde upp som vanligt vid Moa.  Ingvars “punka” la hinder i vägen för honom. Synd var det, för vi andra fick en trevlig liten tur genom Klingsbergs villasamhälle, Hageby och vidare till Gamla Smedby. Där stannade vi för en nostalgisk paus vid ett hus, där fruktträden bytts ut sedan –63, när en liten flicka föddes just där. Färden fortsatte uppför den branta backen upp till berget med en vidunderligt utsikt över sta´n ända bort till hamnen och Braviken. Som på beställning stod där en bänk, säkert avsedd för vår fikarast. Det är mycket man kan få uppleva under våra cykelturer, även om dom inte alltid blir så långa. Ett mörkt moln skrämde iväg oss hem lagom till lunch.

Den 27 juli 2011, blev det en tur till Fiskeby

Klockan 9.15 ringer det och Sture är i telefonen, förtvivlad över att ha fått ryggskott. Sånt händer och vi hoppas att Sture kan komma nästa onsdag. Vi kommer iväg och på vägen under E4 får Bror problem med cykeln. Den envisas med att gå på högsta växeln, vilket Bror inte ställer upp på. Eftersom han liksom försvann från kön, så åker Ingvar tillbaka och undrar vart han tagit vägen. Vi befarar att något hänt men Ingvar lyckas inte nå honom.  Han får tag i oss per telefon, när vi fikar som bäst i kanten på fotbollsplanen, och kan således lugna oss. "Turligt" nog var det ju bara växeln.

På kaffebänken för vi ett livligt samtal om allt som händer i världen, från kaffeflickor ( inte de som sitter på bänken ) till resor och gemensamma bekanta. Nämn den fråga som inte blir belyst! Ingvar avslutar sessionen med att gå på pumpen. Han pumpar nämligen upp Ylvas däck, hurra vad glad hon blir.

Goa vänner, tempen 25 grader, solen skiner och vinden smeker oss. Kan man önska mer?

20 Juli 2011

en extra cykeltur mitt i sommaren för de som var hemma

Färden ställdes till Wilhelmsbergs ekbacke, som ligger på andra sidan motorvägen vid Elgiganten.
Not:Wilhelmsbergs ekbacke är kuperad med hällar och mullrika svackor. I sänkorna växer ett stort antal gamla ekar. Delar av området är lundartat med en del yngre ek, björk och asp.

Vi startar som vanligt från Moa och vi väntar på Sture.

Här sitter vi mitt i ekbacken och njuter av både vy och goda mackor.

Den 8 juni 2011

var många kallade och 7 medlemmar hade möjlighet att komma. Målet var Aborreberg och vägen dit skulle gå via Marby, en tur vi har gjort fler gånger tidigare. Vinden var västlig när vi startade men så snart vi hade kommit ut på Arkesundsvägen svängde den över till ostlig, givetvis för att ge mer motion.

Lummigheten och det sköna vädret gjorde oss varma även inombords och samtalen mellan cyklarna ersatte den tidigare fågelsången. Badplatsen vid Marbystrand var en härlig plats och dit skall vi nog ställa kosan längre fram när vi blir väldigt många, för där fanns nog säkert åtta spisebord med bänkar.

Resten av vägen fram till Aborreberg består av en cykelvänlig bred skogsstig och nu gick det utför. Vid den lilla vita stugan, som hör till vandrarhemmet, hade två grupper från förskolan picknick och för Eivy och mig förevisades de vackra fröställningarna av maskrosor. Barnen blåste och blåste och troligen kommer en hel park av maskrosor att växa upp där. Nu dök vandrarhemmet upp och vi rullade ner till bänkarna intill lusthuset. Där fanns redan många, som liksom vi gillade Aborreberg.

Här har vi Eivy, Ingvar, Ingalill, Sune och Lena

Och här har vi även Owe och Göran

Den 1 juni 2011

var uppslutningen lika med 1 (Owe Svensson är att lovorda).

Den 25 maj 2011

var det blåsigt till den grad och inte var det så värst varmt heller.
Trots det så samlades Lena, Owe och Bror och tog en tur runt Styrstads kyrka med fikapaus vid församlingshemmet.

18 maj 2011

sitter vi vid Björkskogens badplats i Eksund och njuter av solvärmen och i vattenglittret ser vi skäggdoppingen dyka och undrar när den kommer upp igen. Ingen nappar på Owes erbjudande om 100 kr till den av oss som doppar sig. Ingalill och jag ber honom höja budet men där blir det stopp. Var det ett tecken på att han trodde att vi skulle nappa då. Det var ingen lång tur men den var backig och oj vad motvinden kan kännas besvärlig. En glatt humör och matlust och vår medhavda matsäck snart är väck. Det blev lite strul med att få ihop alla på fotot, så nästa gång får vi ta med stolar.

11 maj 2011,
en hel vecka tidigare än förra året,

startade en skara om 8 hurtiga och glada pers från Moa torg. Vi saknade flera medlemmar men konstaterade att det var giltiga förfall. Innan avfärden fördes en vid diskussion om vart färden skulle ställas. Vi skulle gå ut lättsamt första gången och det blev en beprövad rutt över Himmelstalund mot Fiskeby. Det hett eftertraktade kaffet, med bland annat stekta ägg, intogs på Eneby idrottsplats. Alla såg ut att ha spring i benen och det lovar gott inför nästa onsdag. Då räknar vi in minst 5 fler medlemmar. Beviset på vår samhörighet och glädje ser du nedan!

19 maj var den första cykelutflykten för året 2010

och den gick till Fiskebytrakten. Det blev en lagom varm och trevlig tur, som vanligt. I solskenet under matrasten satt vi länge och njöt och snackade om allt mellan himmel och jord. Deltagarna ser du här:

Den 26 maj 2010

var det dags för andra utflykten, Det blev 100 procent damer. De fyra till vänster ovan var då på utflykt till Riga, varom ni snart kan läsa på vår hemsida under länken resor. Turen gick även denna gång till Fiskeby men uppströms mot Glan.

Onsdagen den 2 juni 2010

var det dags igen. Nio hurtiga seniornettare slöt upp, ivriga att komma iväg och vi enades om att via hamnen ta oss till Aborreberg, där vi hade en mycket trevlig mat- och pratstund. Vädret var det bästa och vi tog det mycket lugnt, så att alla njöt av turen. Vägen tillbaka blev för några av oss genom skogen över Marby. Det kändes inget tröttsamt, eftersom vi snackade så mycket under turen. Fotograferingen blev vid Aborreberg.

Onsdagen den 9 juni 2010

var vi 9 "tursugna" som samlades vid Moa. I dagens NT finns ett reportage om utgrävningar vid Fiskeby. Självklart gav vi oss dit. Hon som är ansvarig för utgrävningen bjöd oss tillbaka nästa onsdag kl. 18 för personlig guidning. Det arkeologiska lär härröra från ca 500 år fk. Ett annat skäl till dagens mål var att i närheten bodde Ingrid, i vars trädgård vi avnjöt medförd skaffning.

Så var det dags för den 16 juni 2010

Sju hurtiga Nettare hade hörsammat kallelsen. Målet blev Borgs kyrka. Fika intogs utanför grindarna. När några tog sig en titt innanför grindarna pratade vi övriga om bilar. Alla har sina favoriter. På kvällen skulle vi träffas vid Fiskeby för att se på utgrävningarna. Det var många människor där och jag räknade till 4 SeniorNettare på plats.

23 juni 2010

var det visst 3 cyklister och den 30 juni kom det två och cyklingen blev inställd.
Den 7 juli blev det återtändning, då vi var 4 som kom, varav en utan cykel p.g.a. ryggskott. Vi tre med cyklar ställde kosan mot Lövstad. Vi mellanlandade vid Borgs kyrka för vätskeintag. Det var lite motvind och motsol och uppför, så det var ett kraftprov att ta sig ända fram till Lövtads Slott. Belöningen var fin, Vi satt där i parken och njöt av både utsikt och kaffe. Vi avslutade Lövstadsvistelsen med en glass i cafeterian. Hemvägen blev alltså motsatsen med både medvind, solen i ryggen och utför. Så vi var hemma på 'nolltid'.

Dagen D, den 14 juli 2010

är utrustad med ett ovanligt fint cykelväder - lätta dimmoln och en behaglig temp om cirka 24 grader - kan det bli bättre?. Idag är det säkert många som tar tillfället i akt till rekreation i någon form. Ingvar lyser upp när han får se mej. Ska vi ta långa turen över kanalen, nej det blir den korta turen till Fiskeby. Moa kollar försiktigt på oss från ovan. Hon vill säkert följa med men hon har besvär med sina stela ben.

Vi glider fram utefter strömmen och kan beskåda de vackra vita näckrosorna bortom Färgargården. Efter en behaglig tur når vi fram till de tusenåriga stenarna, varav en här nedan får utgöra sittplats för vår kaffe- och pratstund. Efter en mysig kaffestund konstaterade vi att vi inte kan lösa alla världens gåtor här idag och ställde kosan hemåt. Tack för en trevlig cykel- och pratstund!

Ingvar och jag kom fram till att juli månad troligen är vikt för andra aktiviteter för många av oss och därför kanske vi bör skjuta på cyklingen en månad. kanske 18 augusti blir bra med nästa gång?

Dagen är 11 augusti 2010

En solig förmiddag cyklar gänget ut mot Fiskeby. Eivy ser att vägen till höger leder till Pryssgårdens koloniområde. Det är ju här Eva Johansson och Arne bor. Ingen tvekan, här avnjuts medhavd skaffning och vi har ett relativt lång och trevlig samvaro. Vi fortsätter mot Fiskeby innan vi återvänder hem. Nästa onsdag är det stor anslutning, hoppas jag. Väl mött!

Här och nu i augusti 18 2010

de fyras gäng, mansdominerat, men tyvärr så nådde vi inte upp till mer idag. Eivy kom till Moa, vinkade av oss och önskade god tur! Själv hade hon annat som gjorde anspråk på hennes närvaro, vilket helt klart gällde många andra också. Vi tog en känd runda och som vanligt hade vi en trevlig samvaro vid fikabordet, som idag avnjöts vid idrottsplatsen i Fiskeby. Kanske skall vi nästa år förplanera utflykterna? Det innebär att vi träffas en dag under våren och spånar om målen. Kanske vi skall ha lite häftigare "mål", kanske något grillat på avslutningen. Som sagt, vi får ta frågan under hösten. Många tycker kanske att det räcker med hjärngymnastiken?

Med förväntan såg jag fram mot dagens - 1 september 2010 - cykelträff. Sju glada och motionssugna medlemmar hade hörsammat kallelsen, vilket jag tycker är bra. Vi kom fram till att dagens tur skulle vara en studie av nybyggnation i Brånnestad. Vi fick se pampiga villor med små tomter. Nybyggnationen såg ut att fortsätta och gott om mark såg det ut att finnas. Owe inbjöd oss till sin haccienda för att förtära innehållet i våra matsäckar. Hans överskott av goda opal-plommon kom oss också till godo, tack för det. Nedan ser ni en av energiska plockare!

Nu är jag jag glad och nöjd!

Idag är det onsdagen den 8 september 2010

Från ett soligt församlingshem i Styrstad hälsar vi till alla medlemmar och önskar dem en fin höst och en fin samvaro hos SeniorNet.

***********************

Onsdagen den 15 september 2010.

var det manfall i ordets verkliga bemärkelse.  Männen stannade hemma och väntade på regnet som inte kom.  Endast två kvinnor ställde upp, Ylva och Eivy, som fick en härlig och äventyrlig cykeltur i de norra utkanterna av Norrköping, Hallberga och Fyrby.  Än ger vi oss inte för hösten !

Denna strålande septemberförmiddag 22 september 2009

råkade cykelgänget hamna ute vid Klinga Golfbana med sina strategiskt utplacerade trädgårdsbord och -stolar.  Resultatlistan från puttingtävlingen diskuteras fortfarande. Klar favorit var dock Svenebbe, som satte en "spik". En spegel hjälpte oss att få med hela gruppen på samma bild.

Krönika från SeniorNet cykeltur 2009-08-19

Vaknar till en solig morgon. ”Äntligen bra väder för SeniorNetcykeltur”! Pumpar cykeln, kokar kaffe och steker ägg för den kommande kaffestunden i det gröna.

På pricken klockan 10 glider jag in på Grytstorget, där jag hälsas varmt välkommen av Eivy och Göran. Tillsammans med Moa diskuterar vi dagens utflyktsmål. Många förslag blev det och snart är vi på väg utefter strömmen mot Himmelstalund. Moa blev kvar, hon var lite stel i benen!

Rhodondendronbuskarna, som blommade så intensivt för några veckor sedan, såg nu avdankade ut och var i färd med att utvidga sig inför nästa säsong. Snacka om förberedelsetid? På Femöresbrons räcke hade en oskygg skrattmås parkerat. Irriterat och motvilligt flyttade han sig vidare när vi klampade över bron. Vi stannade till vid den nya skateparken, där ungdomarna verkade ha roligt men eftersom vi själva inte hade med skateboarden, så åkte vi vidare.

På Göran T: s inrådan styrde vi in till trädgårdsskolan på Himmelstalund. Vi njöt av de vackra blommorna vid infarten till skolan och såg på en skylt att vi var välkomna in på växthusesyn, vilket vi gjorde.  Kan ni tänka er, vi blev bjudna på varma körsbärstomater.

S’en bar det av via kraftverket i Fiskeby och Leonardsberg till ett ställe där vi avnjöt vårt kaffe-smörgåspaket. Det blev vid ett mysigt litet torp. Efter att ha pratat med några hästar landande vi så småningom på Bråvalla landningsbana, där några entusiastiska modellflygare höll på att iordningställa för en flygning. De talade om att de var ett femtiotal medlemmar men att endast ca 10 var aktiva flygare.

Vi hade en mycket trevlig utflykt och vi ser fram mot nästa, som startar 26 augusti.