En resa med förvecklingar

Glada i hågen landade vi med Norrköpingsplanet på Kastrup en tidig novembermorgon. Siktet var inställt på Punta Cana i Dominikanska Republiken, med Paris som mellanstation. Men detär inte alltid det går som man tänkt….I samband med att jag använde self check-in automaten var en långfingrad, mycket snabb och välklädd herre framme och stal mitt handbagage innehållande pass, pengar, kamera, glasögon, almanacka, nyinköpta rökverk m.m. Snabbt jobbat trots att min fru de facto höll i bagagevagnarna! Snabb kontakt med flygplatspolisen där det visade sig att tjuven var fångad på bild av en övervakningskamera.
En timmes spanande i div. utrymmen gav inget resultat så där stod man utan pass. Utan pass ingen resa. Det blev tåg till Malmö där polisen utfärdade ett provisoriskt pass (á 980:-), tillbaka till Kastrup och köpte ny resa med Air France samt en övernattning på Hilton Kastrup. Nytt flyg nästa dag och så var vi på väg ett dygn försenade och betydligt fattigare.

Flygresan till Punta Cana via Paris gick bra och så var vi äntligen framme vid målet. Ett varmt och soligt land tog emot oss och efter en tämligen äventyrlig taxitripp checkade vi in på Majestic Elegance, ett ställe med 11 barer och 7 restauranger, snygga pooler och alldeles intill havet. Det goda humöret som vi hade inför resan var väl naggat lite grann i kanten efter Kastrup-strulet, men solen, värmen och atmosfären gjorde oss strax lite gladare. De bilder jag hade tänkt  ta blev inte så många och heller inte så bra då mobilkameran inte har samma kvalitet som den Canon som hamnade i tjuvens händer. En trevlig utsikt från balkongen fastnade i alla fall liksom en bild av frukostupplägget.

Balkongutsikt.JPG  Frukost 1.JPG

Havet (i bakgrunden) var också fint…
Hav o bak.JPG

Vi hann med en del golfspelande också mellan övningarna i hav, pool och barer. En Jack Nicklaus designad bana, Punta Espada, är en de vackraste banor jag har spelat på. (och jag har spelat på 335 banor runt om i världen) Där saknade jag min kamera!

Snygga formationer.JPG                  Läcker bana.JPG

Ett par utflykter hanns också med även om besök i skola, cigarr- och romfabriker kändes som turistfällor. En havsutflykt där man simmade bland hajar och hånglade med stingrockor och avslutade med ett kul party på båten kändes lite bättre.

Väl på hemväg fick vi en upplysning att planet från Paris var försenat så att det skulle bli tajt att hinna med Köpenhamnsanknytningen. Vi blev sittande i Santo Domingo p.g.a. en trasig gate och ett sjukdomsfall bland passagerarna. Glöm att hinna med Köpenhamnsplanet! En tröst i bedrövelsen var att vi fick platser en trappa upp i Jumbon; gott om benutrymme.
Ett senare plan från Paris gjorde att vi missade Cimbers kärra till Norrköping med 10 minuter.
Ny övernattning på Hilton ( som passat på att höja priset för samma rum som sist till 3.450 Dkr) och köp av ny biljett till Norrköping. Ett dygn försenade var vi i alla fall hemma i Peking! En resa med förvecklingar!